The fifth edition of BE.BOP 2018. BLACK EUROPE BODY POLITICS. COALITIONS FACING WHITE INNOCENCE tackles once again central questions on Black European citizenship within global affairs. By incorporating a variety of disciplines and approaches  – art, science, film, performance, activismBE.BOP directly confronts colonial legacies and continuities with artistic strategies that enable the retelling of such violent histories. Grounded in the contributions of Decolonial Aesthetics, this year’s edition takes up the concept of “White Innocence”, coined by influential Caribbean Diaspora thinker Gloria Wekker in order to make visible the continuing inequalities caused by colonial modernity. Coloniality means that these unequal power relations continue to have immense effects on current epistemologies and white supremacist notions on humanity and citizenship.

During the performances and panel discussions, different initiatives from Europe, the African continent and its diasporas, as well as from the Pacific region present options to delinking from coloniality. As BE.BOP founder Alanna Lockward states in her introduction to this year’s catalog: “If there is one word that takes a while to refer to in a negative way, it is ‘modern’.” BE.BOP’s 2018 program reflects that terms, like “modernity”, “modernization”, or “civilization” and “development” must be acknowledged as an epistemic trap of White Innocence. For centuries, these concepts have accumulated undeserved legitimacy at the expense of the colonial and imperial wounds they have inflicted.

BE.BOP 2018 chooses to take the ancestor’s valiant and restless drive to re-exist in joyful celebration. BE.BOP aims at contributing to possible alliances and coalitions between so called ‘minorities’ while simultaneously promoting the critical self-reflection of educators, public institutions and cultural agents.

BE.BOP 2018 takes place in two cities, Berlin and London.

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La quinta edición de BE.BOP 2018. BLACK EUROPE BODY POLITICS. COALITIONS FRENTE A LA INOCENCIA BLANCA aborda una vez más cuestiones centrales sobre la ciudadanía europea negra en los asuntos mundiales. Al incorporar una variedad de disciplinas y enfoques: arte, ciencia, cine, actuación, activismo, BE.BOP enfrenta directamente el legado colonial y la continuidad con estrategias artísticas que permiten volver a contar historias tan violentas. Basada en las contribuciones de Decolonial Aesthetics, la edición de este año retoma el concepto de “Inocencia blanca”, acuñado por la influyente pensadora de la Diáspora del Caribe Gloria Wekker para hacer visibles las continuas desigualdades causadas por la modernidad colonial. La colonialidad significa que estas relaciones de poder desiguales continúan teniendo inmensos efectos en las epistemologías actuales y las nociones de supremacía blanca sobre la humanidad y la ciudadanía.

Durante las presentaciones y las mesas redondas, diferentes iniciativas de Europa, el continente africano y sus diásporas, así como de la región del Pacífico presentan opciones para desvincularse de la colonialidad. Como afirma la fundadora de BE.BOP, Alanna Lockward, en su introducción al catálogo de este año: “Si hay una palabra que toma un tiempo referirse de manera negativa, es ‘moderna’“. El programa BE.BOP de 2018 refleja los términos, como “modernidad”, “modernización”, o “civilización” y “desarrollo” debe ser reconocido como una trampa epistémica de la Inocencia Blanca. Durante siglos, estos conceptos han acumulado una legitimidad inmerecida a expensas de las heridas coloniales e imperiales que han infligido.

BE.BOP 2018 elige tomar el impulso valiente e inquieto del antepasado para volver a existir en una celebración alegre. BE.BOP tiene como objetivo contribuir a posibles alianzas y coaliciones entre las llamadas “minorías”, al tiempo que promueve la autorreflexión crítica de los educadores, las instituciones públicas y los agentes culturales.

BE.BOP 2018 se lleva a cabo en dos ciudades, Berlín y Londres.